Totuși, oamenii pe primul loc…

Accenture a realizat un studiu numit „Technology Vision 2016”. Un astfel de studiu ar trebui să fie lectură obligatorie pentru manageri. Pentru acele persoane care gestionează (sau ar trebui s-o facă!) bunul mers al companiilor. Pentru că, dincolo de ceea ce vor unii su alții să transmită (cu toții cunoaștem sloganul conform căruia „100 ca tine așteaptă la poartă”), acest studiu arată că prioritatea acestor manageri ar trebui să fie valorificarea angajaților în cadrul economiei digitale.

Se tot vorbește de noua „economie digitală”. Companiile care vor pune angajații pe primul loc vor avea câștig de cauză în acest cadru în care tehnologiile accelerează ca niciodată în trecut. Ori această accelerare obligă oamenii să țină pasul și doar organizațiile care-și susțin angajații, partenerii și consumatorii finali în dobândirea de noi abilități pot profita din plin de avantajele aduse de inovațiile ce apar permanent. Iar dacă reușesc acest lucru, companiile își oferă platforme pentru dezvoltarea de produse și servicii revoluționare.

33% din economia globală este deja influențată de digitalizare, iar în următorii trei ani se așteaptă schimbări majore cu o viteză fără precedent. Studiul amintit identifică cinci tendințe majore în tehnologie pentru obținerea succesului în era digitală.

Studiul Accenture vorbește deja despre un eventual „șoc cultural digital” pe care l-ar putea suferi companiile care nu țin pasul cu evoluția tehnologică digitală. Soluția acestei probleme care nu e de loc de neglijat ar fi orientarea către angajați! O astfel de abordare a lucrurilor va permite companiilor să creeze noi modele de business care să susțină (și să fie susținute de)  revoluția digitală.

În acest sens, studiul arată că principiul „oamenii sunt prioritari” se aplică pentru cinci tendințe cu caracter general:

  • automatizarea inteligentă; liderii adoptă automatizarea susținută de inteligența artificială, robotică și de realitatea augmentată, pentru schimbarea modului de funcționare a companiilor pe care le conduc și pentru creșterea eficienței relației om-computer; circa 70% dintre respondenții la studiu au declarat că au crescut investițiile legate de automatizarea inteligentă comparativ cu anii anteriori, iar 55% au spus că plănuiesc să utilizeze la o scara mai largă soluții integrate de automatizare inteligentă;
  • forța de muncă adaptabilă; companiile pot crea medii de lucru flexibile utilizând tehnologia în transformarea forței de muncă; astfel de medii pot răspunde cerințelor digitale dinamice; există răspunsuri ale participanților la studiu care poziționează „experiența aprofundată pentru sarcinile specializate” abia pe locul cinci în topul celor mai importante caracteristici cerute angajaților pentru a fi considerați eficienți într-un mediu digital, în vreme ce alte calități, precum „abilitatea de a învăța rapid” sau „abilitatea de a se adapta rapid” s-au clasat pe poziții superioare în clasament;
  • utilizarea modelelor de business bazate pe platforme este, de asemenea, considerată ca foarte importantă; în diverse industrii se folosește puterea tehnologiei prin dezvoltarea modelelor de business bazate pe platforme pentru a profita de noi oportunități de creștere, lucru care duce la cele mai mari schimbări în mediul macroeconomic global de la Revoluția Industrială încoace; 81% dintre respondenții la studiu sunt de acord că modelele de business bazate pe platforme vor deveni o parte centrală în strategia de dezvoltare a organizațiilor lor în următorii trei ani;
  • capacitatea de anticipare a perturbărilor de pe piață; este cea de-a patra tendință relevata de studiul Accenture; ecosistemele digitale aflate într-o dezvoltare rapidă vor sta la baza următorului val de perturbări, ducând la depășirea granițelor piețelor și industriilor; vizionarii pot anticipa traiectoriile ecosistemelor pentru a obține un avantaj competitiv, așa cum de altfel a fost dintotdeauna; companiile se confruntă în mod „semnificativ” sau „moderat” cu aceste perturbări, 81% dintre respondenți arătând faptul că le-au observat deja în industriile în care activează;
  • câștigarea încrederii la nivel digital; încrederea este piatra de temelie în economia digitală, spun 83% dintre respondenții intervievați; pentru a câștiga încrederea indivizilor, a ecosistemelor și a factorilor de decizie în noul mediu, companiile trebuie să-și îndrepte atenția către etica digitală și să o transforme într-o strategie centrală, doar creșterea securității fiind insuficientă.

Aparent în contradicție cu concluziile acestui studiu, citeam recent despre un nou trend în România cu privire la o altă abordare a forței de muncă: aceea prin care, pentru proiectele (relativ) mici companiile vor apela la viitoare/actuale centre de plasare a profesioniștilor care nu vor mai fi astfel angajați permanenți ai unei companii, ei schimbând trecând de la un proiect/stâpân la altul. Astfel, va deveni foarte explicit faptul că forța de muncă e o marfă!

Ca o concluzie, aș înclina să cred că viitorul va fi un mix între cele două abordări. Companiile vor avea un set de angajați de bază în care se va investi masiv conform celor cinci tendințe de mai sus (eventual și a altora), dar pentru proiecte de mai mică anvergură vor apela la profesioniști externi pe care-i vor folosi punctual, sub coordonarea angajaților permanenți.

Anunțuri

Un gând despre „Totuși, oamenii pe primul loc…

  1. Știu că asta-i tendința și se lucrează SERIOS la asta!
    Dar…având în vederea mizerabiliatea oamenilor prin caracterul lor rău, ascuns…vor folosi tehnologia IT, NU în folosul oamenilor, ci împotriva lor; digitalizarea excesivă va duce la dictatură și la anularea libertății și implicit a liberului arbitru. De ce? Pentru că vor face în așa fel încât să fie anulată orice tranzacție cu bani chesh, plata tuturor facturilor, inclusiv a hainelor, alimentelor să fie numai online și pe baza de carduri de plastic ori cip-are!

    De ce să nu mă lase nenorocitul ăla să plătesc sau nu lumina, întreținerea, gazul, apa?!
    Face pe deșteptul și mă pedepsește, luându-mi-le din cont și mă lasă înciudată și moartă de foame!
    Poate vreau să beau apă din piață, să mânânc hrană rece, să mai pun o cojoacă pe mine ca să mă încălzesc și să nu plătesc ca să am ce mânca, NU la bec….la lumânare -:)

    Și-apoi, nu numai facebook-ul face triere de informații aflănd despre tine (alături de ”seriviciile” specializate -:) ci și cipul încorporat (în plastic sau în tine) care-ți va știi locul de deplasare și preferințele tale. Este corect? Unii vor spune DA, sau POATE…în schimb – io zic că nu-i ETIC, iar IMORAL…nu mai vorbesc!

    Apreciază

Comentați!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s