Curentul electric (4)

Articolele seriei: (1) | (2) | (3) | (5) | (6)


Să mergem mai departe…

Se pare că un „generator” de energie electrică de mărimea unei genți diplomat care să „genereze” energia suficientă consumului unei gospodării, nu e chiar o idee nebunească.

Savanții

Desigur că în fruntea unei liste a celor care și-au adus contribuția la dezvoltarea științei curentului electric vor fi unele nume ce nu pot fi ignorate.

Nicola Tesla

S-a scris mult despre Tesla. O simplă interogare a internetului după „Nikola Tesla” va returna circa 16.800.000 de rezultate. Aș enumera doar câteva:

De asemenea s-au făcut filme, printre care:

Deși actualul sistem energetic este datorat activității lui Tesla din perioada 1888 – 1900, conștientizându-i defectele, Tesla a renunțat practic la acesta încă din primii ani ai secolului XX, încercând ca, finanțat de J. P. Morgan, să construiască un sistem global care să permită transmiterea energiei fără cabluri. Un astfel de sistem s-ar fi bazat pe ceea azi numim energie liberă, o energie care ar fi fost colectată din mediul înconjurător, fiind receptată oriunde pe glob, așa sunt reepționate acum undele radio-tv.

Din păcate după construcția turnului de la Wardenclyffe, proiectul a fost abandonat. Bancherul Morgan, înţelegând că această realizare va oferi un curent electric ce nu poate fi contorizat şi ca urmare nu poate fi vândut, a încetat orice finanţare!

Tesla a încercat timp de mai mulţi ani să obţină continuarea finanţării proiectului, dar s-a lovit oriunde a încercat de o indiferenţă dură. Practic din acel moment se luase hotărârea discreditării şi distrugerii sale. A pierdut totul în favoarea băncilor deoarece datoriile pe care le contractase se bazau pe viitoarele beneficii aduse de punerea în funcţiune a sistemului. Ajunsese la un moment dat să se mute din hotel în hotel în căutarea unor chirii din ce în ce mai mici. Ultimii ani din viaţă şi i-a petrecut singur şi uitat de toţi într-un hotel din New York unde a şi murit pe data de 7 ianuarie 1943.

Edwin Vincent Gray

Și în cazul lui, căutarea pe internet după „Edwin Vincet Gray” duce la peste 700 de rezultate.

Gray s-a născut în 1925 în Washington DC, având încă treisprezece frați. Urmare a faptului că în copilărie a asistat la testarea unuia din primele radare pe râul Potomac, a ajuns să-și dedice viața cercetării fenomenelor electrice.

După experiența războiului (după Pearl Harbour s-a înrolat în forțele navale ale Pacificului), deși a lucrat ca mecanic, și-a continuat studiile asupra curentului electric, reușind ca după patru ani de experiențe să „separe pozitivul”, conform propriilor exprimări. Unele detalii legate de acestă exprimare, care inițial a generat uimire, pot fi găsite aici.

În 1958, Gray a realizat primul său motor EMA, denumire provenind de la numele firmei sale, Electric Magnetic Asociation. Imagini cu acest motor pot fi văzute aici. În 1961, motorul era perfect funcțional, iar după documentarea rezultatelor funcționării celui de-al treilea model, a început să caute finanțare pentru producția de serie. În 1971 a înfiinţat o firmă pe acţiuni numită EVGray Enterprises Inc, care în 1973 era deja înregistrată la Van Nuys, California. În vara lui 1973 a făcut demonstraţii publice cu motorul său. S-a asociat cu Paul M. Lewis, urmând ca împreună să înceapă producţiei de serie a motorului EMA, motor ce ar fi echipat astfel primul automobil electric american.

Din păcate, încă o dată „sistemul” s-a impus brutal:

Urmare a fost faptul că pe 22 iulie 1974 la sediul firmei sale procuratura districtuală a Los Angeles-ului a efectuat un raid, raid în urma căruia i-au fost confiscate toate prototipurile motorului. A fost anchetat timp de aproape opt luni pe diferite motive, timp în care procuratura a încercat să determine pe acţionarii firmei sale să depună plângere pentru înşelăciune împotriva lui. Din fericire pentru el nici unul din acţionarii săi nu a căzut de acord să intre în acest „joc” murdar şi procuratura a fost nevoită să se mulţumească cu o acuzaţie de natură economică. În 1976 Edwin Gray a fost nevoit să pledeze vinovat în faţa judecătorului pentru două infracţiuni economice şi a fost eliberat.

Însă prototipurile şi documentaţia firmei nu i-a mai fost niciodată înapoiate. Cu toate aceste greutăţi şi opresiuni în 1975 a obţinut primul brevet pentru motorul său. Brevetul poartă numărul US Patent 3890548 din data de 17 iunie 1975 cu numele „Pulsed Capacitor Discharge Electric Engine”.

În februarie 1976 Gray a fost propus de către Asociaţia Oficiului de Brevete din Los Angeles, pentru titlul de „Inventator al Anului” pentru „descoperirea şi dovedirea unei noi forme de energie electrică”. Pentru el, în ciuda acestor succese, această perioadă a fost una neagră. Căci în urma acuzaţiilor aduse de procuratură, atât firma sa, cât şi firma Zetech Inc – cea constructoare de autoturisme şi-au încetat definitiv activitatea până la sfârşitul acelui deceniu.

Se pare că, îngroparea definitivă a proiectului să s-a datorat greșelii de a-și oferi tehnologia guvernului american pentru programul lui Reagen intitulat Strategic Defence Initiative (SDI). Deși de-a lungul deceniului opt a scris tuturor autorităților (președinte, vicepreședinte, miniștri, congresmeni, secretari de stat și altora în încercarea de a-și implementa tehnologia în industrie, nu a primit nici un răspuns. În această perioadă a locuit în Coucil Idaho,  aceasta fiind și perioada în care a primit şi celelalte două brevete: US Patent 4,595,975 din 17 iunie 1986 sub denumirea de „Efficient Power Supply Suitable for Inductive Loads”și US Patent 4,661,747 din 28 aprilie 1987 intitulat „Efficient Electrical Conversion Switching Tube Suitable for Inductive Loads”.

Se ştie de asemenea că în 1986 avea o proprietate în Texas, la Grande Prairie unde construise alte prototipuri ale motorului său EMA. În 1989 locuia încă la Coucil, lucra în aplicaţii tehnologice legate de propulsie şi avea reprezentane comerciale în Council, Grande Prairie
şi în Sparks – Nevada. Edwin Gray a murit în magazinul său din Sparks în aprilie 1989.

Deoarece avea o sănătate de invidiat se presupune ca moartea sa nu a avut cauze naturale.

Anunțuri

4 gânduri despre „Curentul electric (4)

Comentați!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s